Historie

De Sint Franciscus Stichting is in 1922 door Katholieke Woerdense ondernemers opgericht met als doel een begin te maken met de R.K. ziekenverpleging in de stad Woerden. In 1923 heeft dit geleid tot de opening van het eerste Woerdense ziekenhuis met de naam ‘Sint Franciscus Stichting’ aan de Utrechtsestraatweg. Hier werden de patiënten verzorgd door zes zusters van de congregatie van ‘de Kleine Zusters van de Heilige Joseph uit Heerlen’. Zij kwamen naar Woerden voor de verzorging van de patiënten.

In 1926 kreeg Woerden een tweede ziekenhuis, het Algemeen Ziekenhuis aan de Meeuwenlaan en in 1954 opende het nieuwe R.K. Ziekenhuis aan de Utrechtsestraatweg genaamd ‘Ope Dei’ wat betekent; Met Gods Hulp.

De groei van de stad en het blijvend ruimtegebrek in beide ziekenhuizen maakte in 1970 een fusie tussen beide ziekenhuizen noodzakelijk. Het Ope Dei en het Algemeen Ziekenhuis gaan verder als de Stichting Hofpoort. Daarmee was het Hofpoort Ziekenhuis in Woerden is een feit.

In 1980 verhuist dit ziekenhuis naar de Polanerbaan en verkoopt de Sint Franciscus Stichting de panden aan de Utrechtsestraatweg. De Sint Franciscus Stichting is als zelfstandige stichting blijven bestaan.

De Sint Franciscus Stichting heeft in 1976 boerderij “de Willemshoeve”, gelegen aan de Utrechtsestraatweg aangekocht. De verhuur hiervan en de opbrengsten van andere beleggingen vormen voor de Sint Franciscus Stichting de basis voor het ondersteunen van lokale doelen en activiteiten. De stichting wordt bestuurd door vijf leden die het bestuur vormen.

pand sint franciscus stichting woerden
ziekenzaal sint franciscus stichitng